Viime heinäkuun lopulla järjestettyyn tapahtumaan osallistui neljän päivän aikana lähes 40 000 kävijää. Kävijätutkimuksen mukaan yleisön suosikkiesiintyjiä olivat lavakarismallaan ihastuttanut J. Karjalainen, monen sydämen sulattanut Juha Tapio sekä lukuisilla hiteillään sykähdyttänyt Eppu Normaali.
Tutkimuksesta selvisi, että Työväen Musiikkitapahtuma on monelle kesän odotettu kohokohta ja parhaimmillaan jopa kymmeniä vuosia kestänyt perinne. Tapahtumassa tavataan vanhoja tuttuja, ja koko kaupunki herää eloon. Kävijät kehuivat vastauksissaan festivaalin monipuolista ohjelmaa, ja positiivista palautetta saivat myös kesän uutuusravintola Salakapakka sekä ilmaiset bussikuljetukset Tampereelle. Tulevina vuosina festivaalin toivottiin lisäävän alaikäisille suunnattua ohjelmaa ja selkeyttävän anniskelualueita.
Festivaali piristää paikallista liiketoimintaa
Hiljattain julkaistun tutkimuksen mukaan Työväen Musiikkitapahtuma tuo vuosittain eloa valkeakoskelaiseen liike-elämään. Tapahtuman vaikutukset todettiin positiivisiksi, ja yrityksestä riippuen myynti saattoi jopa kaksinkertaistua festivaalipäivinä. Asiakasmäärien laskettiin lisääntyneen merkittävästi erityisesti ravitsemus- ja palvelualan yrityksissä.
Paikallisissa yrityksissä koettiin, että Työväen Musiikkitapahtuma kohentaa Valkeakosken ja lähialueiden mainetta, mikä tuo paikkakunnalle uusia kävijöitä ja lisää liiketoimintaa. Tulevaisuudessa festivaalin toivottiin järjestävän enemmän ohjelmaa liikkeiden aukioloaikoina ja aivan kaupungin ydinkeskustassa lähellä yrityksiä.
Tutkimuksen toteutti Hämeen ammattikorkeakoulusta valmistunut Matias Reijonen opinnäytetyönään Determining and improving the impact of an event. Case: Workers’ Music Festival.
Tehtaan pilli soi seuraavan kerran 23.–26.7.2015!